Túltápláltság és az alultápláltság veszélyei

2018.10.26

(korábbi írásom egy internetes életmód magazinban)

Nemrégiben egy televíziós műsorban egy kórosan kövér nő életét mutatták be, aki már önállóan képtelen volt járni és ellátni magát. Ugyanaznap pedig olvastam az új őrületet, hogy már tripla nullás méret (értsd kb. ovis nagycsoportos méret) is létezik az amerikai számozás szerint. Két véglet. Kire mondjuk azt, hogy kövér vagy sovány? Mit jelent az alultápláltság és a túltápláltság?

Nagymamáink számára a "De jól nézel ki kislányom, híztál!?" egy teljesen természetes kérdés, hiszen az ő fiatalságuk idején, aki sovány volt, az vagy beteg, vagy nagyon szegény volt. Mi persze erre másként reagálunk, mivel hiúsági kérdés a "jól nézek ki" és nem a hízással van összefüggésben. Most írhatnám, hogy a reklámok és a média a hibás, vagy a 2000-es évek extra vékony szupermodelljei lettek az etalon stb. és ez okozza a testképzavart az embereknél. Sokan sokféleképpen leírták előttem. Nem csak a média és a társadalom a hibás, hanem mi magunk is. Elfelejtjük, hogyha a testalkatunk nem olyan, az életben nem lesz 34-36-os méretünk. Ha alapvetően például körte alkatunk van, akkor is szélesebb lesz a csípőnk mindig, és sosem lesz homokóra alkatunk, akkor sem, ha nem eszünk. Az alkatunkat nem, de az alakunkat tudjuk változtatni. Az egészséges táplálkozás és a mozgás csodákra képes.

Éheznünk teljesen felesleges és rendkívül veszélyes, úgyis elér minket a "jojo" effektus, vagyis, amit "leéhezünk" pár nap alatt, azt hiphop duplán szedjük vissza. Ennek is megvan az oka, ugyanis az éheztetés alkalmával a szervezetünk átáll "böjt üzemmódra", vagyis úgy érzékeli, mintha böjtöt tartanánk. Az egészséges böjtölésre felkészülünk, ám a hirtelen táplálékmegvonás vérnyomás és stresszhormon emelkedéssel jár, ami idegessé, ingerültté tesz minket. Mire táplálékhoz jut a szervezetünk annyira éhesnek érezzük magunkat, hogy képesek vagyunk akár dupla adagot is megenni, mint amire szükségünk lenne. Tehát mivel nincs felkészítve a szervezet a böjtölésre, vagyis a táplálékmegvonásra, ezért teljesen másképp reagál, éppen ellenkezőleg, mint várnánk.

A szervezet éheztetése vagy nem megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyaggal történő ellátása a szervezet energiamérlegének negatív irányba történő elmozdulása, tehát egy zavar az energiaegyensúlyban, vagyis alultápláltság. Az alultápláltság legszembetűnőbb velejárója a sovány testalkat (és itt nem az alkatilag vékony emberekre gondolok), vagyis testsúlya a nem megfelelő tápanyagbevitel miatt a normál (egészséges) érték alatt van. Nem keverendő össze a kóros soványsággal, ugyanis beszélhetünk alultápláltságról a normál vagy túlsúlyos emberek esetében is, ez esetben a fent említett nem megfelelő minőségű táplálkozás az oka. A nem megfelelő tápanyagbevitel esetén a szervezet elkezdi lebontani a saját zsír- és izomszöveteit, hogy tápanyaghoz jusson. A csontok kiállnak, a bőr vékony, száraz lesz. Jellemző az alultáplált emberekre a fáradtság, étvágycsökkenés, gyakori megbetegedések, kedvtelenség, depresszió, izomgyengeség stb.

A gyermekek esetében különösen nagy veszélyt jelent a nem megfelelő mennyiségű és/vagy minőségű táplálkozás. Az alultáplált gyermekek fejlődése lelassul, az életkori átlagtól elmaradnak, mind fizikai, mind mentális fejlettség szintjén. Hosszú távon retardációkhoz, szív- és légzési elégtelenséghez vezethet.

Az energiamérleg pozitív irányba történő elmozdulása esetén több tápanyagot viszünk be, mint amire a szervezetünknek szüksége van az energiaegyensúly fenntartásához, vagyis túltápláltságról beszélünk. A túlzott tápanyagbevitel elhízáshoz vezethet. Általában velejárója a mozgásszegény életmód. Endogén (szervezeten belüli) okokra is visszavezethető az elhízás. Épp úgy, mint a vékony testalkat esetében alkati oka lehet, vagy a neuroendokrin rendszer zavara is fennállhat. Az okoktól függetlenül a szervezetben zsír rakódik le a bőr alatt, az izomrostok között, a belső szervekben. Külső szemlélő számára elsőként a bőr alá rakódott zsírpárnák lesznek szembetűnőek a test minden táján. A bőr zsírossá, pattanásossá válik, gyakori az izzadás, kellemetlen testszag, állandó puffadásérzés, emésztési problémák (különösen bélgázok), légzési nehézségek, szív- és érrendszeri megbetegedések stb. A súlytöbblet állandó terhet ró a mozgásszervekre. Gyakoriak az ízületi problémák (különösen az alsó végtag ízületei), sokszor együtt jár talpboltozat-süllyedéssel. Izomgyengeség éppúgy jellemző, mint az alultápláltak esetében. Gyakori a depresszió, túl introvertált (zárkózott, befelé forduló) vagy túl extrovertált (nyitott, külvilág felé forduló) személyiség.

Gyermekek esetében a kövérség éppúgy komoly problémákhoz, betegségekhez, szív- és keringési rendszer elváltozásaihoz, légzőszervi panaszokhoz, cukorbetegséghez vezethet. Gyakoriak a megbetegedések, mozgásuk nehézkes, ügyetlen stb.

Mind a túltápláltság, mind az alultápláltság következtében hosszú távon pszichés betegségek, táplálkozási zavarok jelentkezhetnek. Például anorexia nervosa (táplálék megvonása a szervezettől, éheztetés), bulimia nervosia (a tápláléktól önhánytatással vagy hashajtókkal történő megszabadulás, együtt járhat zabálási rohamokkal), ortorexia nervosa (diéta mániákus módon, merev szabályok szerint történő követése, az illető képtelen abbahagyni), fatorexia (nincs tudatában a túlsúlyának), inverz anorexia (általában férfiaknál megjelenő betegség, rendszeres testmozgás, izomtömeg növelés, kalóriadús ételek ellenére is soványnak, gyengének látják magukat).

A táplálkozás lényege az energiaegyensúly fenntartása, vagyis olyan mennyiségű és minőségű tápanyagot vigyünk a szervezetbe, amely fedezi a napi energiavesztésünket. A táplálékpiramist, mint a szervezet számára szükséges tápanyagok arányát bemutató táblázatot, tartsuk szem előtt, fokozottan figyeljünk a folyadékbevitelre és természetesen rendszeresen mozogjunk! Kiemelt figyelmet fordítsunk gyermekeink táplálkozására, megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékot biztosítva számukra!

A táplálkozási problémák, túlsúly vagy soványság nemcsak gyermekkorban, de felnőttkorban is komoly egészségi és lelki problémákkal járnak együtt. Az önmarcangoló monológokat felejtsük el! Változtassunk életmódot, újítsunk a táplálkozási szokásainkon, mozogjunk rendszeresen, szabaduljunk meg a lelki terheinktől! Minden kezdet nehéz, de ha felülünk a biciklire és elkezdjük hajtani, észrevétlenül haladunk előre az úton.